Tuoreet uutiset hallitukselta saavat huokailemaan raskaasti. Jälleen uusi käänne tässä yhteisessä projektissa maailmanlaajuista pandemiaa vastaan. Jaksaminen on jo koetuksella, mutta viesti on vahva: meidän on jaksettava. Tämän varmasti moni ymmärtää ja tiedostaa, että yhdessä tästä selvitään.

Jäin pohtimaan, mitä tämä tarkoittaa yksilön näkökulmasta. Entä jos on tunne siitä, että ei vaan jaksa. Ei jaksa jatkuvaa kotona kökkimistä, töitä, rajoituksia, sääntöjä, ohjeita, huolta, murhetta, pelkoa. Ei vaan jaksa. Jaksaminen loistaa poissaolollaan. Mitä silloin on tehtävissä? Mistä jaksamista voisi etsiä? Mistä lähteä liikkeelle?

Haluan esitellä tässä yhden oivallisen työkalun, jota käytetään esimerkiksi työnohjauksessa, mutta työkaluna sopii arkeen ja eri tilanteisiin, vaikka muistutukseksi jääkaapin oveen. Se auttaa jäsentämään ajatuksia ja erityisesti se auttaa priorisoimaan asioita ja suuntaamaan huomiota uudella tavalla. Tämä puolestaan voi vaikuttaa positiivisesti jaksamiseen.

Tämä työkalu on vaikuttamisen kehä (kuva 1). Tyypillisimmin tämä kehä esitellään ympyrän muotoisena kuviona, jossa on kolme kerrosta. Ytimessä on kehä, jota usein kuvataan vihreällä värillä. Se kuvaa sitä aluetta elämässä, johon voimme vaikuttaa, ja josta voimme päättää (kuten oma toiminta, suhtautuminen asioihin, valinnat). Seuraavana kehällä on oranssi kehä, joka kuvaa niitä asioita elämässämme, joihin voimme vaikuttaa, mutta joista emme voi päättää (kuten asiat, jonka toimintaan liittyy useampi henkilö, esim. työyhteisössä). Ja uloimpana punainen kehä, joka kuvaa niitä osia elämästämme, joihin emme voi vaikuttaa, ja joista emme voi päättää (kuten yllättävät tapahtumat, luonnonilmiöt, vallitseva tilanne maailmalla).

Keskity niihin asioihin, joihin voit vaikuttaa
Kuva 1. Vaikuttamisen kehän avulla voi siirtää huomion sellaisiin asioihin, jotka ovat omassa vaikutusvallassa.

Mitkä sinun arjessasi ovat niitä asioita, joihin voit vaikuttaa? Asioita, joihin voit vaikuttaa nyt heti, tänään, tällä viikolla tai seuraavassa kuussa? Millaisia voimavaroja sinulta sieltä löytyy? Onko mahdollista, että suuntaat keskittymistä erityisesti niihin asioihin, jotka tuovat sinulle iloa tai hyvää mieltä? Voisitko tässä myös valita, että tunnet myötätuntoa itseäsi kohtaan? Ehkä voit todeta, että nyt en jaksa. Ja se on ok.

Vaikuttamisen kehän ohjaamana voit pohtia, mihin energiasi suuntautuu? Viipyilevätkö ajatukset niissä asioissa, joihin voit vaikuttaa vai onko mielessäsi enemmän ajatuksia asioista, joihin et voi vaikuttaa? Voit myös tunnustella asioita kehossasi. Havannoi, miltä nämä asiat ja niiden ajattelu tuntuu kehossa. Mitä huomaat?

Jos huomaat, että ajatuksesi ovat kiinni niissä asioissa, joihin ei voi vaikuttaa ja tiedostat, että se vaikuttaa sinun jaksamisen kokemukseen, mikä voisi olla pienin mahdollinen askel, jonka voisit ottaa tilanteen parantamiseksi? Voisitko suunnata huomion niihin asioihin, joihin voit vaikuttaa? Mitä nämä asiat sinun arjessa ovat? Mikä toisi lisää jaksamista juuri sinulle?

Paljon kysymyksiä, joihin vastaukset ovat sinulla. Mikäli arjessa ja työssä jaksaminen huolettaa sinua, keskustelu auttaa jäsentämään ajatuksia ja löytämään ratkaisun askelia, esimerkiksi työnohjauksessa. Voit laittaa minulle viestiä, soitan sinulle ja voimme yhdessä kartoittaa tilannettasi 30 minuutin puhelinkonsultaatiossa (ilmainen).

Jaksamista ja valoa päivääsi 🙂

Satu

p.s. Mukavaa, jos jätät ajatuksiasi aiheeseen liittyen 🙂 Tiedoksi, että sähköpostiosoitettasi ei julkaista eikä sitä käytetä muihin tarkoituksiin.

Kategoriat: Työnohjaus